Színházak
Madách Színház
- 2024/2025
- 2022/2023
- 2021/2022
- 2020/2021
- 2019/2020
- 2018/2019
- 2017/2018
- 2016/2017
- 2015/2016
- 2014/2015
- 2013/2014
- 2012/2013
- 2011/2012
- 2010/2011
- 2009/2010
- 2008/2009
- 2007/2008
- 2006/2007
- 2005/2006
- 2004/2005
- 2003/2004
- 2002/2003
- 2001/2002
- 2000/2001
- 1999/2000
- 1996/1997
- 1995/1996
- 1994/1995
- 1982/1983
- 1967/1968
- 1966/1967
- 1965/1966
- 1964/1965
- 1962/1963
- 1961/1962
- 1960/1961
Németh LászlóAz áruló
- Görgey ArthurBessenyei Ferenc
- AdélGörgey feleségeBéres IlonaCsűrös Karola
- GidaGörgey bátyjaHorváth Jenő
- IstvánGörgey öccseHuszti Péter
- MoroposztógyárosBasilides Zoltán
- MoronéBékés Itala
- ReviczkyGörgey volt adjutánsaKoltai János
- LátogatóLinka György
- GeorgeinasGyenge Árpád
- MainzkönyvkereskedőBodor Tibor
- GyulaVincze TiborCsizmadia Gábor
- Károlyifj. Gyenge ÁrpádMéhes Imre
- rendezőÁdám Ottó
- díszlettervezőKöpeczi Bócz István
- jelmeztervezőMialkovszky Erzsébet
- segédrendezőSzirtes Tamás
Részlet a Film, Színház, Muzsika 1966. december 30.számában megjelent kritikából:
"[...] Németh László drámája nem a történelmet veszi revízió alá: a komoly történetírás sohasem vitatta a drámában felsorakoztatott tényeket. (A schwechati vereség jelentőségét, a téli hadjárat ragyogó fegyvertényeit, a visszavonulás stratégiai-szervezési mintaszerűségét.) A dráma sokkal több, mint egy történelmi név megtisztítása a hozzátapadó salaktól. Az áruló voltaképp grandiózus parabola: úgy bizonyítja be Görgey objektív felelősségét, hogy szubjektíve a legtisztább ragyogással ékesíti alakját. A történelem - tanítja a mű teljes dialektikus sugárzásával - a maga lélektanilag és társadalmilag logikus útjain megtermi és megteremti azokat, akik kifejezik akaratát, mélyrétegeinek tendenciáit. A történelem pedig Kossuth óriás árnyát nyújtóztatja el a színpadon, - a dráma három felvonásán át. Kossuthét, aki lehetett »szent kókler« egy racionális, csiszolt és művelt stratéga szemében, Kossuthét, aki »hazudhatott akkorát valamilyen vármegyeház erkélyéről, hogy utóbb maga is megbánja« - Kossuthét, akit gyakran az irrealitások területére ragadhatott el zengő baritonjának igézete, de aki mégis, Németh László Görgeyje szerint is: a nemzet lelkét fejezte ki, egy olyan fénylőszárnyú pillanatban, amilyen évezredenként nem sokszor születik...
Az árulóban Németh László történeti drámáinak jól ismert dramaturgiájával, színpadi eszközeivel építkezik. A cselekvés, a történet drámaisága helyén, a dialógusok gondolati izzása, a színpadi összecsapások helyén szellemi felfűtöttség. Az állóképszerű szituációkat a drámai anyag belső sodrása teszi színszerűvé, de hogy ez így van, abban nagy érdeme van a Madách Színház előadását rendező Ádám Ottónak. Ádám legjobb rendezéseinek színvonalán vitte a közönség elé a drámát. Letisztult, végtelenül puritán színpadán világos koncepcióval fejezi ki a darab szellemiségét. A színházi közvetítőeszközök, a tempó, a stílus így fejezi ki Az áruló lényegét, az igazságkereső, rendet teremtő szenvedélyt, a »jégpáncél alatti izzást«. Különösen nagy teljesítmény Ádám részéről Görgey színpadi alakjának megkomponálása, az a stílusteremtő erő, ahogy a tábornokot alakító Bessenyei Ferencet állítja reflektorfénybe.
Görgeyként egy lehiggadt, eszközeit végsőkig egyszerűre kalapáló nagy művészt látunk. Szikár, szúrós tekintetű, epésen gúnyos, szikrázó intellektust, gyémánt-jellemű férfiút, a tettek s a mutatós gesztusok közt éles különbséget tevő, csak maga-magának elszámolni akaró humanistát. Önkritikusat; felejthetetlen, amint Bessenyei a végső következtetéseket levonja: »alattam... egy nap alatt kihűlt volna a nemzet« - mondja, s alig észrevehető, lemondó hangsúlyával irodalomnál pontosabb képet ad a mágikus kossuthi szenvedély, s a maga másfajta egyénisége közti mérhetetlen különbség tudatáról.
Egy benső viharait visszafojtó, iszonyú konfliktusát önmagában vívó Görgeyt állított elénk Bessenyei. Megcselekedte a legnehezebbet: kifejezte, szinte mozdulatok nélkül, a lélek legszörnyűbb megpróbáltatásait, a pokol kínjait.[...]"
Geszti Pál
1966. 12. 22.